30 May 2011

Taqarrub Billah



"Arghh , boring la hari ni..."
" Bosan btol aku , tak bebas..."
"Aku rasa cam nak mati , kosong hidup aku takde hiburan !"
"Tak bertimbang rasa btol la , asyik tau nk kongkong aku je !"
"Aku da besa la , lantak aku la ."

Ni la antara kata2 yg diluahkan klo dah biasa ngan hiburan duniawi . 1 hari xenjoy , rasa nak mati mcm tak mkn stahun . Hiburan sbagai peneman , keluarga diketepikan , iman direntap tak berperikemanusian , nafsu dilayan , maka hidup tak tenang , jiwa gersang .

Untuk menggapai ketenangan , hidup kenelah 'berfikiran' .  Dah mumayyiz kan ?! Dah tw mne baik mne burok , tp ttp terjerumus ke lembah hiburan tu jugak . Pernah tak kita terfikir , KENAPA ?
Heee ~ jwpnnya just like PEANUT , "SYAITAN" la ! Buat party 7 hari 7 mlm la si Durjana tu .

Pd zohirnya kita kata kita BENCI yg teramat BENCI kpd SYAITAN an ? Hah , cpe kata dy ta bnci angkat tgn ?! tp pd batin nya plak mcm mana ? urm.. maybe still jwpn yg sme . Tp cube intai yg zohir perlakuan kita plak , nmpak tak mcm  benci ? Kita hiburkan 'dy' hari2 , malah stiap masa . ALLAH kita tak cinta . Maka hidup penuh ngan dosa . SYAITAN un suke ngan kita . Dy nk jdkan kita teman hidup abadi kt 'sana' .

Mcm mana nk tolak ajkn 'dy' ? Msti ade yg kata :
"Takpayah kwn ngan dy , yg kau dok ikot hasutan dy tu knp ?! "
Jwpn :"Klo tanak ikutpun , ttp terikut . Iman ta kuat nk lwn , ibadah besa atom j ."

Urm... TAQARRUB BILLAH !!! That's the BEST answer ^_^ Cne nk dkt dgn RABB ?
"Solat byk2 la ."
"Puasa."
"Zakat."
"Haji."
"Buat j pape ."

hee ~ bgos2 . jwpn positive . tp bg sy IKHLAS ! IKHLAS jwpnnya . 
IKHLAS DALAM SEGALA-GALANYA . Urm , Islam ni praktikal . Jgn kita pndai wt teori j tp tak praktik kan dlm khidupan . okay , b'balik pd tajuk asal , ikhlas dlm segala2nya : ibadah kpd ALLAH :
ALLAH tak suke org takbur , riyak , sombong , m'gharapkan pujian . Biarlah kita jadi spt "SEMUT YANG HITAM DI ATAS BATU HITAM DI MALAM NAN KELAM TANPA SINARAN CAHAYA BULAN". Wallahu'alam .

07 May 2011

Manusia amat MEMERLUKAN... kan kan ?

اسلام عليكم و رحمة الله و بركا ته
بسم الله الرحمن الرحيم 
 
 
 "Berpesan baiklah terhadap kaum wanita , sesungguhnya mereka dijadikan drpd tulang rusuk . Dan yg paling bengkok adalah bahagian atasnya . Oleh itu , jika kamu memaksa mereka meluruskannya , ia akan patah n jika kamu membiarkannya , maka akan bengkoklah ia selamanya ." Hadith riwayat bukhari n muslim .
 
B'dasarkan hadith kt ats ni , kita tw bhwa akhowat memerlukan ikhwan sbgaimana cawan memerlukan air . Tanpa air tiada maknalah cawan . Bgitu juga air memerlukan container utk diisi . 
 
Seseorang itu memerlukan...
  
❤ Lelaki memerlukan wanita 
❤ Murid memerlukan guru 
❤ Isteri memerlukan suami 
❤ Sahabat memerlukan sahabat
Boss memerlukan org bawahan
❤ Ketua memerlukan penolong 
Posman memerlukan penerima
❤ Umat memerlukan Rasul
❤ Manusia memerlukan ALLAH 

Manusia itu amat memerlukan oleh kerana manusia tercipta dgn segumpal darah yg mngandungi sifat lemah . Hanya ALLAH yg tdk memerlukan sebarang makhluk atau unsur2 lain utk m'mbantuNYA kerana DIA MAHA HEBAT ! Kita takkan t'capai dek akal utk memikirkan ZATNYA tetapi Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasalam menyuruh kita memikirkan ciptaanNYA . ALLAH tw kita lemah sbb tu ALLAH ta bg kita fikir ZAT DIA . ALHAMDULILLAH . Hah , tgk ! ALLAH sgt1000 , 000 x PENYAYANG akan makhluk2nya even mereka msih tdk mematuhi perintah DIA . Ya ALLAH +_+

urm.. rsenye smpai cni dlu . Wallahu'alam :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Madah Tautan Hati (✿◠‿◠)

اسلام عليكم و رحمة الله و بركا ته
بسم الله الرحمن الرحيم


.•´¯`•Bertemu cinta ♥ dalam halaqoh , hidup lebih indah terarah , menyulam tautan hati ♥ kerana ALLAH , terpaterilah ikatan 'aQidah•´¯`•.


 

03 May 2011

Doa yg bole diamalkan selepas solat = ))

اسلام عليكم و رحمة الله و بركا ته
بسم الله الرحمن الرحيم

(طه (1
(2)  ما أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى
(3) إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى
(4)  تَنزِيلاً مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى
(5) الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى








Amalkanlah surah Taha ayt 1-5 ni stiap hari especially ba'dassolah (after solat) utk mlmbutkan hati . Slps bce surah Taha ni , bcelah ayat ni ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ  هديتنا وهبلنا من لدنك رحمة انك انت الوهب (Whai Tuhan kami , jgnlah Kau cabut hati(keimanan) kami stlh Kau berikan hidayah kpd kami n limpahilah kami drpd rahmat-Mu) . Dipetik dr surah Ali 'Imran ayt 7 . اللهم آمين .

Stlh dpt hidayah drpd-NYA , mudah x kita nk m'njaganya ? Istiqomahlah dlm mlakukan ibadah kpd ALLAH . B'ckp psal mdh k x nk jge hidayah , urm depend la . Kekuatan m'njaga hdayah lahir dr iman yg kuat n iman yg kuat lahir dr ujian yg berat yg diiringi dgn ktabahan serta ktaqwaan kpd-NYA . B'jihadlah mlawan nafsu . Binalah kekuatan dr ujian n dugaan yg dtimpakan kpd kita . Dlm entry ni jugak , sy nk selitkan tajuk entry yg sblum ni . ALLAH b'sifat الرحمن و الرحيم (Maha Pengasih lg Maha Penyayang) . ALLAH syg sume org sbb tu sume org ade masalah . Bg diri yg berasa tdk ada masalah sbnrnyalah yg sgt b'masalah . Aik , cane ley msok bab masalah plak ni ? hahaha #_# . urm...

Wallahu'alam . Yg baik dr ALLAH . Sy hnya pnyampai :)  مع السلامة  = ))

02 May 2011

ALLAH MAHA PENYAYANG KAN ? ;D

اسلام عليكم و رحمة الله و بركا ته
بسم الله الرحمن الرحيم


Hee ~ da lme ta update :D

urm , ALLAH MAHA PENYAYANG . tp knp Dy bg kita ujian yg berat ? hah , tula tnde Dy syg kita . Dy nk naikkan darjat kita . Bila kita saba , kita dah dpt pahala . Tgk , betapa sygnya ALLAH kt kita . Dy MAHA PEMURAH . Tp , cube kita intai diri kita (jgn intai org suda , haha) , brapa byk kita ingat ALLAH dr ingat insan len ? Brapa kali kita sebut nama Dy dr sebut lgu2 yg mlalaikan ? Ingat , Dy syg kita , sbb tu Dy nk bykkan pahala kita dgn ujian2 yg ditimpakan . Dy nk angkat darjat kita . Tp kita syg Dy x? Klu syg knp tanak buktikan ? Kita da berada d generasi akhir zaman . Generasi t'balik ! Syg ALLAH ba'da syg bf/gf . Syari'at ALLAH suh kita tutup aurat tp kita t'balik . Kita BUNGKUS aurat ! sendat , ketat . Yela , tw la nk nmpk hot , tp ingat akhowat2 skalian , azab neraka is hotter than u !

B'balik kpd tajuk asal , hati yg mnginginkan kbenaranlah yg akan m'ncari ksih syg ALLAH even Dy still b'gelumang ngan dosa . Hidayah ALLAH maybe akn jd miliknya . "hablumminallah QOBLA hablumminannas" . Peganglah kata azimat ini . InsyaALLAH kamu tdk akn t'jatuh ke kancah zina . Jurang cinta yg b'bisa . Cinta yg tdk d redhai-NYA . CINTA yg BUTA ! (eh , cam dah lari tajuk j ni , hee ~ takpe , open minded )

urm , rsenye cukuplah . Nnti insyaALLAH entry bru akn ada ! Yg baik dr ALLAH , yg buruk maafkanlah . sy hanya pnyampai . mnyambung dakwah Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasalam . Wallahu'alam .