30 May 2011

Taqarrub Billah



"Arghh , boring la hari ni..."
" Bosan btol aku , tak bebas..."
"Aku rasa cam nak mati , kosong hidup aku takde hiburan !"
"Tak bertimbang rasa btol la , asyik tau nk kongkong aku je !"
"Aku da besa la , lantak aku la ."

Ni la antara kata2 yg diluahkan klo dah biasa ngan hiburan duniawi . 1 hari xenjoy , rasa nak mati mcm tak mkn stahun . Hiburan sbagai peneman , keluarga diketepikan , iman direntap tak berperikemanusian , nafsu dilayan , maka hidup tak tenang , jiwa gersang .

Untuk menggapai ketenangan , hidup kenelah 'berfikiran' .  Dah mumayyiz kan ?! Dah tw mne baik mne burok , tp ttp terjerumus ke lembah hiburan tu jugak . Pernah tak kita terfikir , KENAPA ?
Heee ~ jwpnnya just like PEANUT , "SYAITAN" la ! Buat party 7 hari 7 mlm la si Durjana tu .

Pd zohirnya kita kata kita BENCI yg teramat BENCI kpd SYAITAN an ? Hah , cpe kata dy ta bnci angkat tgn ?! tp pd batin nya plak mcm mana ? urm.. maybe still jwpn yg sme . Tp cube intai yg zohir perlakuan kita plak , nmpak tak mcm  benci ? Kita hiburkan 'dy' hari2 , malah stiap masa . ALLAH kita tak cinta . Maka hidup penuh ngan dosa . SYAITAN un suke ngan kita . Dy nk jdkan kita teman hidup abadi kt 'sana' .

Mcm mana nk tolak ajkn 'dy' ? Msti ade yg kata :
"Takpayah kwn ngan dy , yg kau dok ikot hasutan dy tu knp ?! "
Jwpn :"Klo tanak ikutpun , ttp terikut . Iman ta kuat nk lwn , ibadah besa atom j ."

Urm... TAQARRUB BILLAH !!! That's the BEST answer ^_^ Cne nk dkt dgn RABB ?
"Solat byk2 la ."
"Puasa."
"Zakat."
"Haji."
"Buat j pape ."

hee ~ bgos2 . jwpn positive . tp bg sy IKHLAS ! IKHLAS jwpnnya . 
IKHLAS DALAM SEGALA-GALANYA . Urm , Islam ni praktikal . Jgn kita pndai wt teori j tp tak praktik kan dlm khidupan . okay , b'balik pd tajuk asal , ikhlas dlm segala2nya : ibadah kpd ALLAH :
ALLAH tak suke org takbur , riyak , sombong , m'gharapkan pujian . Biarlah kita jadi spt "SEMUT YANG HITAM DI ATAS BATU HITAM DI MALAM NAN KELAM TANPA SINARAN CAHAYA BULAN". Wallahu'alam .

No comments: