24 January 2012

Bercakap Tak Serupa Bikin !! -.-

‎بسم الله الرحمن الرحيم
 السلام عليكم


Tajuk macam PANAS je kan . tapi isinya tak gempak mana . pertama sekali , nak tanya kaif halukum ? Alhamdulillah , khoir daa iman . 

Err ,, ramai yang tanya , why , ada apa , sapa buat awak , bla bla bla . hehe pengalaman !! Okay , takde hape . saja nak buat post tentang ni . biar ada kelainan sedikit . 

Tak dapat dinafikan ramai di antara kita yang OMONG KOSONG . Cakap tidak serupa bikin . Malah saya pun pernah . Almaklum , manusia seorang pun tiada yang ma'sum . hmm apa perasaan anda kalau seseorang itu berjanji something dengan anda tapi tidak ditepati ? MARAH ? SEDIH ? GERAM ? KECEWA ? ye macam macam lagi kan .

Lagi satu , saya paling tak suka kalau seseorang tu mengungkapkan kalimah ' Insya'ALLAH ' atas niat untuk melarikan diri . maksud saya , apabila dia kata ' Insya'ALLAH ' , dan jika dia tidak menepati janji itu orang tak marah . INILAH YANG DIKATAKAN PENYALAHGUNAAN KALIMAH !!

Okay back to the topic , nak bagi tips sedikit untuk menghindari daripada menjadi golongan yang suka OMONG KOSONG . TIPS ini mungkin sudah ramai yang tahu tapi tak praktikkan , tak ingat selalu .

1. BERTERUS - TERANG

- Bercakaplah yang benar walau pahit bagaikan hempedu . Jika anda tahu , anda pasti tidak dapat menepati apa yang diminta itu , berterus teranglah . Susunlah ayat lemah lembut agar dia memahami . 

2. GUNAKANLAH KALIMAH INSYA'ALLAH

- Sebaiknya gunakanlah kalimah insya'ALLAH apabila diminta untuk berjanji . Insya'ALLAH bermaksud Jika diizinkan ALLAH . TETAPI , jangan menyalahgunakan kalimah tersebuat dengan niat untuk melarikan diri seperti yang saya terangkan kat atas sana .

3. JANGAN BOHONG

- Bohong buruk padahnya tau . Kalau berbohong sedikit pun boleh menyakitkan hati seseorang . percayalahhhh . ALLAH pun MELARANG kita BERBOHONG ! okeh okehh , ada yang tanya , " Habistu kalau bohong untuk selamatkan diri tu macam mana pulak ? HARAM gak ke ? " . hee itu dinamakan MUSLIHAT . mungkin ada banyak persamaan tapi sebenarnya kedua dua nya berbeza . muslihat untuk tujuan yang baik / benar takpe .

4. JANGAN BERJANJI ........

- Jangan berjanji untuk melakukan sesuatu yang DILARANG ALLAH !


Sekian . Moga segala penat lelah si penulis mengarang tips ini ada manfaatnya . INGAT DAN PRAKTIKKAN !! ^__^

No comments: