19 March 2015

Bersabarlah

 السلام عليكم
‎بسم الله الرحمن الرحيم

"Aku dah tak boleh sabar ngan dia ni!"
"Kesabaran aku dah habis!"
"Sabar, sabar juga. Sabar ada batasnya!"


Apa ni marah-marah?
SABAR BOLEH TAK?!

Kehkehkeh. 

Sabar? Apakah?
Sabar : Menahan(mengawal) diri daripada marah.

Aku bagi ta'rif pendek je tentang sabar. 
Bagi panjang-panjang confirm awak-awak semua ni klik pangkah
kat atas ni. Macam lah aku tak tahu. Kehkeh.

1. Sabar - There's no LIMIT !!
2. Sabar itulah UBAT !!
3. Sabar - Kita MAMPU !!

Eh, siapa kata sabar tu ada limit? Siapa kata sabar tu ada batasnya?
Kalau awak... awak yang membaca sekarang ni berpendapat sebegitu rupa, takpelah.
Tapi, harap awak-awak sambung baca entri ini sampai habis.

Sabar. Allah banyak berfirman dalam Al-Quran supaya bersabar.
Marah? SABAR.
Sedih? SABAR.
Kecewa? SABAR.

Allah yang menjadikan semua benda yang kita nampak dan juga tak nampak. Paling penting, Allah lah yang menciptakan manusia. Sebagai khalifah di bumi.

Malah, semua perasaan kita Allah yang cipta. Jadi, sudah tentulah Allah yang ada penawarnya.
Ibarat aku ni seorang yang mencipta satu virus ni, vaksin dia pun mestilah yang tahu ialah AKU!
Nampak tak sekarang?
Apa? Tak nampak? Kalau tak nampak pendd... Err...

Ya, begitu jualah sabar. Allah suruh kita sabar sebab sabar tu takde limit. Kalau Allah tahu sabar ada limit, kenapa Allah suruh kita sabar? Cuba kembangkan otak anda dengan berfikir tentang ni sejenak.
Dan sabar itulah juga ubat kepada semua perasaan negatif tu. 

Ingat sahabat, 
Allah cipta kita.
Allah kenal diri kita, lebih daripada kita.
Allah tahu segalanya.

Jadi, jangan bantah kata Allah!

Bersabarlah.
Anda mampu sebenarnya.

Akhir kata, 
Inginku bingkiskan warkah cinta daripada-Nya,
Istimewa buat hamba-hambaNya yang dikasihi.

Al-Baqarah : 25
Al-Anfal : 46
Ali-Imran :146
Al-Baqarah : 155
Ali-Imran : 125
Ali-Imran : 186
Al-Furqan : 75
Saba' : 190

"Ya Allah, kenapa sukar untuk aku membelek halaman kalam-Mu sedangkan membelek laman di Internet sangat mudah bagiku?"

"Ya Allah, seandainya hati ini sudah keras seperti batu, kau gantikanlah ia dengan hati yang baru."

No comments: